Jak zmotywować pracownika - Uścisk dłoni prezesa (cz. 2) Jak zmotywować pracownika - Uścisk dłoni prezesa (cz. 2) my-motivator.pl
Jak zmotywować pracownika – Uścisk dłoni prezesa (cz. 2)
Czerwiec 20, 2013


Motivation_essential-_success

Dziś przedstawię wam wpływ najprostszego niematerialnego motywatora. Nazwiemy go prosto „uściskiem dłoni prezesa”.

Uścisk dłoni

Życie oferuje nam proste rozwiązania. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby wprowadzić je w czyn.

Patrick Bauwen

Jak tutaj nie zgodzić się z tym zdaniem. Często szukamy daleko, a najlepsza odpowiedź, najlepsze rozwiązanie leży dosłownie kilka centymetrów dalej. Tak jest również w opisywanym przez na przypadku.

Każdy pracownik potrzebuje uznania. Jeśli przeanalizujemy piramidę Maslowa zauważymy,  że potrzeba samorealizacji leży na samym jej szczycie.

piramida-maslowa-crowdfunding1

Rozmawiamy jednak o pracowniku. Nie wolno nam zapomnieć, że niezbędne dla niego są różne elementy wchodzące w skład tej socjologicznej układanki. Prosty gest o którym mówiłem na wstępie bezpośrednio lub pośrednio oddziałuje na 4 z 5 elementów piramidy Maslowa. To właśnie dlatego jego moc jest tak duża.

Uścisk dłoni prezesa a potrzeby bezpieczeństwa

potrzeby bezpieczeństwa

Największym problemem w pracy pracowników liniowych jest charakter ich pracy. Wykonują oni zwykle coś odtwórczego i bardzo często powtarzalnego. Jednak niebezpieczeństw z jakim mają kontakt podczas standardowego dnia pracy nie można sprowadzać tylko do okaleczenia lub urazów. Na bezpieczeństwo w pracy wpływają zatem nie tylko:

  • maszyny;
  • proces technologiczny;
  • drogi wewnętrzne;
  • drogi ewakuacyjne;
  • czy dojazd do pracy;

ale także:

  • obawa przed utratą pracy;
  • kontakt z współpracownikami.

Właśnie w takich warunkach prosty gest wykonany przez przełożonego może zwiększyć efektywność pracy pracownika liniowego. Warto ukazać mu jego wkład w rozwój przedsiębiorstwa, jego zasługi. Wpłynie to pozytywnie na oba wymienione powyżej aspekty:

  • zmniejszy się obawa przed utratą pracy, ze względu na zmianę mentalną. Pracownik widzi, że jego praca została dostrzeżona, że został wyróżniony. Staje się dzięki temu bardziej pewny siebie.
  • poprzez wzrost wartości pracownik będzie pewniejszy w kontaktach z współpracownikami. Nie chodzi tutaj o zachwianie hierarchii panującej w zakładzie, ale o sam fakt zmniejszenia dystansu. Często pomiędzy pracownikami a kierownikami powstaje oddzielająca ich ściana zbudowana na bazie wspomnianej hierarchii. Brak rozmów powoduje stagnację i spowolnienie rozwoju przedsiębiorstwa. Przecież każdy jeden pracownik może wnieść istotny wkład w rozwój firmy, a jego pomysł może być rewolucyjny.

Istotne podczas wykonania tego gestu będzie jednak audytorium. Warto spowodować głód osiągnięcia tego samego motywatora u innych pracowników. Przyłożą się oni wówczas do swojej pracy znacznie bardziej w celu zdobycia tego samego wyróżnienia.

Należy również uważać, aby nie wykonywać tego gestu w błahych sytuacjach. Jeśli jakiegokolwiek motywatora będziemy nadużywać straci on swoje znaczenie. Nie warto więc wejść jutro do zakładu i pogratulować wszystkim 50 pracownikom.

Uścisk dłoni prezesa a potrzeby przynależności

potrzeby przynależności

Trzecie w kolejności wg. Maslowa są potrzeby przynależności. Należy zatem doprowadzić do tego, aby pracownicy utożsamili się z firmą w której pracują. Może to stworzyć bardzo pozytywną atmosferę w przedsiębiorstwie. Nie ma przecież lepszej wizytówki firmy niż pracownicy w niej pracujący podczas rozmowy ze znajomymi.

Wielu właścicieli firm zapomina również o kosztach jakie niesie za sobą prowadzenie procesu rekrutacyjnego. Poza zwykłym ogłoszeniem i przeprowadzeniem rozmowy kwalifikacyjnej są to przecież niezliczone i czasem trudne do oszacowania koszty dodatkowe, jak np.:

  • przygotowanie karty pracownika,
  • wdrożenie do pracy,
  • szkolenie BHP,
  • okres czasu w niższej produktywności spowodowany brakiem doświadczenia i rutyny.

Można jednak łatwo tych kosztów uniknąć. Wystarczy stworzyć w przedsiębiorstwie system który pozwoli nam na zbudowanie trwałej relacji z pracownikiem. Ta specyficzna więź może być lekarstwem na wiele powodów dla których pracownik zmienia miejsce pracy. Zatem uścisk dłoni, wykonany na forum pozostałych pracowników, doprowadza do sytuacji w której pracownik czuje się bardziej potrzebny firmie. Uczucie przynależności do grupy zaczyna wzrastać. Znacznie trudniej będzie mu zatem zrezygnować z pracy w naszej firmie.

Uścisk dłoni prezesa a potrzeby szacunku i uznania

potrzeby szacunku

Jesteśmy już coraz wyżej. Siła prostego gestu o którym dziś traktuję wcale jednak nie maleje. Paradoksalnie – to tutaj działa on najsilniej. Na wysokości 4/5 naszej piramidy pracownik chce być szanowany.

Często błędnie wychodzimy z założenia, że słabo wykształcona osoba nie ma tych potrzeb. Podobnie myślał Maslow – jego zdaniem dopiero zaspokojenie potrzeb niższego rzędu uwalnia żądzę zdobycia tych leżących wyżej. Chciałbym jednak zaprezentować tutaj swoje odrębne zdanie na ten temat. O ile zgodzić się mogę z ułożeniem potrzeb w piramidzie od tych niezbędnych, do tych mających tylko wartość dodaną, to już w żadnym wypadku nie zgodził bym się ze zdaniem, że osoba nie ma pragnienia osiągnięcia wszystkich tych potrzeb jednocześnie. Moim zdaniem, waga potrzeby np. szacunku jest niższa, jeśli zaspokojona jest tylko potrzeba fizyczna. Nie zmienia to jednak faktu, że ta potrzeba ciągle istnieje.

Składając gratulacje pracownikowi, spełniamy zatem jego potrzeby szacunku i uznania. Bardziej zadowolony pracownik, będzie pracownikiem bardziej efektywnym. Czy potrzebujemy czegoś więcej?

Uścisk dłoni prezesa a potrzeby samorealizacji

potrzeby samorealizacji

No tak. Chcemy wejść na sam szczyt. W tym celu musimy spełnić potrzeby samorealizacji naszego pracownika. Trudno tutaj jednoznacznie stwierdzić, że gest uściśnięcia dłoni poprzez przełożonego spełni potrzeby samorealizacji pracownika. Nie możemy jednak wykluczyć, że właśnie tak będzie.

Nie znamy marzeń naszego pracownika. Nie poznamy ich także gdy się go o nie zapytamy. Często on sam nie wie dokładnie czego chce. Ludzie dużo mówią, a w rzeczywistości maja mało motywacji i determinacji aby ów cel osiągnąć. Dlatego istnieje całkiem duża szansa na to, że gratulacje złożone na ręce pracownika będą dla niego prawdziwą samorealizacją.

Podsumowanie

Złożenie gratulacji na ręce pracownika to pierwszy sposób motywowania niematerialnego jaki przedstawiłem. Pozwala on na zaspokojenie w jakiejś części następujących potrzeb wyróżnionych przez Maslowa:

  • bezpieczeństwa,
  • przynależności,
  • szacunku i uznania,
  • oraz samorealizacji.

Gestu tego nie należy jednak nadużywać. Straci on wówczas swoje znaczenie. Nie może być to również gest pozbawiony motywu. Motyw należy więc dokładnie podkreślić. Zauważmy również, że siła motywatora jest tym większa, im bliżej czasowo jest on powiązany z ocenianym wydarzeniem.

Źródło grafiki z obrazka: www.creatingabetterlife.net
Źródło piramidy: www.wwarce.pl
Kubiak Krzysztof


Jedna odpowiedź do “Jak zmotywować pracownika – Uścisk dłoni prezesa (cz. 2)”

  1. Praca Strumień napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł. Czasami niewiele trzeba aby zmotywować pracownika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge