Jak zmotywować pracownika - Kontakt z pracownikami (cz. 4) Jak zmotywować pracownika - Kontakt z pracownikami (cz. 4) my-motivator.pl
Jak zmotywować pracownika – Kontakt z pracownikami (cz. 4)
Czerwiec 27, 2013


conversation

W czwartej części serii – jak motywować pracownika niematerialnie – chciałbym opisać istotną rolę rozmowy. W korporacjach problem ten rozwiązano poprzez wielostopniowość stanowisk. Każdy pracownik komuś podlega. Osoba ta jest odpowiedzialna za codzienny kontakt i rozmowę ze swoim podwładnym. W ten sposób ma realny wpływ na kształtowanie jego motywacji. Odmienną sytuację spotkamy jednak w mniejszych firmach.

W małej firmie

W małych firmach problem ten właściwie nie istnieje. Jeśli firma zatrudnia do 10 pracowników, szef zna każdego (często też wspólnie pracują). Również tutaj może wykazać się swoimi umiejętnościami motywacyjnymi. Wszystko zależy jednak od tego jak bardzo mu chce się zaangażować. Można spotkać szefów żyjących z zespołem pracowników, oraz takich totalnie od nich odseparowanych.

Firmy duże

Tutaj z opisywanym kontaktem mamy najwięcej problemów. Często zdarza się, że przełożony ma pod sobą ogromną liczbę osób których nie zna nawet z imienia. Ciężko w takim wypadku mówić o utrzymaniu relacji przełożony-pracownik. W wielu takich firmach występuje coś na kształt stanowisk pośrednich. Potocznie nazywany „kierownikiem” pracownik, który odpowiedzialny jest za kontakt z przełożonym.

W wielu przypadkach „kierownik” jest jednak osobą bardzo źle wybraną. Nie zachęca on do kontaktu, a co za tym idzie relacja nie występuje. Bardzo rzadko spotkać można „kierowników” pozytywnych.

Jak więc rozmawiać?

Na to najtrudniejsze pytanie, najprostsza odpowiedź. Normalnie. Największym błędem popełnianym przez przełożonych jest utrzymywanie sztucznego dystansu. W ten sposób nie ugramy wiele. Pracownik musi znać hierarchię – zgoda. Nie można go jednak tą hierarchią przytłaczać.

Nie powinniśmy być jednak zbyt frywolni. Żart – ok. Jeden, skromny. Pamiętaj aby nie był on wymyślony na siłę. Przecież pracownik musi się z niego pośmiać. Uważaj też co mówisz. Możesz urazić swojego podwładnego. Nie daj ponieść się emocjom. One nigdy nie doradzają dobrze.

Staraj się utrzymywać ten kontakt z pracownikiem jak najczęściej. Nie ma nic gorszego jak rozmowa raz w miesiącu. To wygląda sztucznie także dla ciebie. Pomyśl, jakie wrażenie ma wówczas pracownik.

Staraj się też, aby nie była to rozmowa szablonowa – nie możesz przecież zawsze pytać o to samo. Rozmowę zakańczaj miłym akcentem. Ociepli to wasze stosunki. Pamiętaj – najistotniejsze elementy rozmowy to pierwsze i ostatnie 30 sekund. W pierwszych 30 sekundach pracownik ustala strategię rozmowy – pozytywny początek zachęci go do pozytywnego jej prowadzenia. Ostatnie 30 sekund to fragment który najlepiej zapamięta.

Źródło grafiki tytułowej: www.teenadvisors.org
Kubiak Krzysztof


2 odpowiedzi na “Jak zmotywować pracownika – Kontakt z pracownikami (cz. 4)”

  1. Praca Bytom napisał(a):

    Powiedzmy sobie szczerze, nie wszyscy nadają się, aby kierować i motywować grupę do działania, w takich przypadkach najlepiej, gdy właściciel firmy zatrudni wykwalifikowaną osobę, która potrafi motywować zespół do pracy.

  2. […] pisałem o kontakcie z pracownikiem. Dziś chciałbym podkreślić wagę utożsamiania celów firmy z celami pracownika.Nie zawsze uda […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge